check
סוגיות מפתח באמנות המקומית, חקר המודרניזם בצילום והוראת תולדות האמנות בתוך חלל המוזיאון – ד"ר נעם גל | הפקולטה למדעי הרוח

סוגיות מפתח באמנות המקומית, חקר המודרניזם בצילום והוראת תולדות האמנות בתוך חלל המוזיאון – ד"ר נעם גל

ב-19 בדצמבר 2022 תינעל במוזיאון תל אביב לאמנות התערוכה "לצלם ולשכוח: רן טל אחרי מיכה בר-עם". את התערוכה החדשנית אצר ד"ר נעם גל שמצטרף השנה לסגל האקדמי הבכיר בחוג לתולדות האמנות.

עבודת הדוקטור של נעם – שעסקה ביחסים שבין אנשים לחיות בספרות ובצילום של ימי מלחמת העולם השנייה – נכתבה במחלקה לספרות השוואתית באוניברסיטת ייל. בכתיבתה הוא הביא אל המרחב המחקרי שמערב אמנות חזותית עם אמנות כתובה את ניסיונו ותובנותיו מימי לימודיו לתואר ראשון באקדמיה לאמנות בצלאל, ומלימודיו לתואר שני בתוכנית ללימודי תרבות באוניברסיטה העברית. עם שובו ארצה, נעם נתמנה לאוצר הראשי לצילום במוזיאון ישראל ירושלים, ובתערוכותיו הרבה להציג אמניות ואמנים ישראליים כגון שוש קורמוש, מיכל היימן, עילית אזולאי, רועי קופר, חן כהן, רון עמיר, אורי גרשוני, דור גז, דנה לוי, רלי אברהמי, וכן הקדיש תערוכה מקיפה למודרניזם בצילום המערבי, שכללה גם את פרסומה של הסקירה הראשונה בעברית בנושא.

בימים אלו נעם מסיים את כתיבתו של הספר The Old Wars: Contemporary Art from Israel 2002-2022. הספר מנתח יצירות ישראליות בולטות בציור, פיסול, מיצב וידאו, הדפס, צילום וסאונד, במיוחד כאלה שהצגתן במוסדות מרכזיים בארץ ובחו"ל עוררה עניין ציבורי מיוחד. במקביל יצאו לאור השנה מאמרו על האמנית האמריקאית אליסון רוסיטר (Art Journal 81:1) ומאמרו על צפייה משותפת בצילום (Photographies 15:3).

לאורך שנותיו כאוצר במוזיאון ישראל, נעם התמיד ללמד קורסים בחוג לתולדות האמנות שעסקו בהיסטוריה של הצילום, בהתפתחותו של המוזיאון ושל מוסד האוצרות, בזרמים שונים באמנות עכשווית וכן בסוגיות מפתח באמנות המקומית. השיעורים התקיימו (ועדיין מתקיימים בחלקם) בתוך חלל המוזיאון, בין הגלריות והארכיונים, בחדרי האוסף ובגן הפסלים, כלומר בכל מקום שאינו כיתה בקמפוס! צורת הלימוד נגזרת מההנחה הרווחת לפיה משמעויותיה של יצירת האמנות אינן קבועות אלא משתנות לאור התצוגה שלה וטיב המפגש שלה עם קהל.

>>> למידע נוסף על התערוכה