check
חוגי המכון | הפקולטה למדעי הרוח

חוגי המכון

החוג ללשון העברית

הבית ב-ה"א הידיעה למחקר ולהוראה של הלשון העברית על כל רבדיה, העתיקים והחדשים. הסטודנטים בחוג נחשפים לעולם העשיר של כל תקופותיה וסגנונותיה של השפה העברית - ובכללם לשון המקרא, לשון חז"ל, לשון תקופת הביניים והעברית החדשה - ורוכשים הכשרה בלשנית שיטתית במגוון תחומי הלשון: תורת ההגה והצורות, התחביר, הסמנטיקה, הסוציולינגוויסטיקה ועוד.

החוג למחשבת ישראל

המרכז הגדול ביותר לחקר ההגות היהודית בארץ ובעולם. בחוג עוסקים בלימוד יצירות המופת של ההגות והתרבות היהודית לדורותיה. עוסקים גם בקשר שבין דפוסי החשיבה היהודיים לבין ההגות הכללית. שיטת הלימוד בחוג משלבת עיון הגותי, חקירה פילולוגית ותיאור היסטורי. דגש מיוחד ניתן לזווית הראייה המקשרת את המחשבה היהודית למחשבה הכללית לתקופותיה.

החוג למקרא

בין החוגים המובילים בעולם בחקר המקרא והוראתו. החוג עוסק בקשת רחבה של תחומי התמחות ועניין. תכנית הלימודים מתמקדת בלימוד הלשוני, ההיסטורי והספרותי של הספרות המקראית, וכוללת התייחסות רחבה גם לתחומים של פילוסופיה יהודית ומחשבת ישראל, ארכאולוגיה של ארץ-ישראל, מדעי המדינה ועולם המזרח הקדום. 

החוג לספרות עברית

תכנית הלימודים מתבססת על קריאה ביצירות ספרותיות ועל דיון ביקורתי מנקודות מבט תאורטיות ומחקריות מתחומי הספרות, המוזיקה והאסתטיקה, ותחומים משיקים כמו סוציולוגיה, מדעי המדינה ופסיכולוגיה. הלימודים בחוג ממקמים את השירה והסיפורת העברית לדורותיה ולסוגותיה בהקשרים ההיסטוריים, החברתיים והתרבותיים של החיים הספרותיים.

החוג לתלמוד והלכה

החוג הוא נושא הדגל של חקר ספרות חז"ל על כל ענפיה בארץ ובעולם. מחקר זה, שהגיע להישגים חשובים מאוד בעשרות השנים האחרונות וממשיך להתפתח, עוסק בתחומי ידע מגוונים והוא בעל פוטנציאל חדשני רב - הוא מאפשר לנו להתבונן בטקסטים העתיקים מזוויות חדשות, לעמוד על התגלגלותם במהלך הדורות ולגלות בהם תכנים מהותיים שאינם מתגלים בדרך הלימוד המסורתית.

יידיש

יידיש היא לשונה של תרבות ענפה שפנים רבות לה: ספרות עשירה ומיוחדת, פולקלור, עיתונות, תאטרון, חינוך ומחקר. התוודעות לצורותיה ולתולדותיה הינה חוויה אינטלקטואלית מעשירה, העשויה לחדד את הבנת אופייה של תרבותנו הרב-גונית העכשווית,  בישראל ובעולם. התכנית מציעה לימודים בכל התחומים של תרבות יידיש: ספרות, בלשנות ופולקלור.

לימודי יהדות

התכנית ללימודי יהדות היא תכנית רב-תחומית המיועדת למתעניינים בקורות עם ישראל ותרבותו מראשיתה ועד ימינו, והיא משמשת כחוג במסגרת המסלול הדו-חוגי לתואר ראשון במדעי הרוח. הלימודים בתכנית מקנים היכרות רחבה עם מגוון נושאים ודיסציפלינות במדעי היהדות והם כוללים התמחות באחד מן התחומים במדעי היהדות.

תכנית ״רביבים״

הלימודים בתכנית רביבים מיועדים לתלמידים מצטיינים, בעלי עניין בתרבות היהודית ובחקר מדעי היהדות, שהינם בעלי מחויבות גבוהה לחינוך ערכי ועניין בזהות יהודית בקרב צעירים במדינת ישראל.

הלימודים בתכנית כוללים לימודי בוגר B.A. בחוג למקרא ובתכנית ללימודי יהדות והעמקה בתחום דעת אחד נוסף מבין הדיצפלינות השונות במדעי  היהדות (מחשבת ישראל, ספרות עברית, היסטוריה של עם ישראל, לשון עברית ותלמוד) במסגרת לימודי מוסמך M.A. לצד לימודים אלו, תלמידי התכנית נהנים מהכשרה ייחודית להוראת מקצועות היהדות. הכשרה זו, המקנה תעודת הוראה במקרא ובלימודי יהדות, כוללת התנסות מעשית בהוראה בבתי ספר במשך שלוש שנים בליווי של מנחים פדגוגיים מנוסים, לצד קורסים עיוניים בחינוך.